Afgelopen week is, ondanks het nog steeds actieve coronavirus, de vakantiestroom toch goed op gang gekomen. Dachten veel mensen waarschijnlijk dat het toch niet zo druk zou worden op de Europese wegen, niets bleek minder waar. Op zwarte zaterdag, dit jaar op 1 augustus, stonden er in Europa meer files dan ooit tevoren en soms zaten mensen zelfs meer dan zes uur vast in de hitte. Waarschijnlijk heeft de angst voor een mogelijke coronabesmetting veel mensen ertoe doen besluiten het vliegtuig te verruilen voor de veiligere auto.
Nu ligt het voor de hand dat er met zoveel auto’s op de weg, zich hier ook elektrische voertuigen tussen bevinden. Met gevolg dat er langs de wegen in Europa auto’s opgeladen moeten worden bij openbare (snel)laadstations. Gelukkig zijn er tegenwoordig in alle landen wel laadvoorzieningen, zodat je zeker met een elektrische auto op vakantie kunt gaan. Tenminste als je je goed voorbereidt en zorgt voor de juiste uitrusting om je accu onderweg te laden.
Laadpassen meenemen
Een van die zaken die je beslist niet moet vergeten, naast de juiste mobiele laadkabel, is het meenemen van een of meer laadpassen. Want net als in Nederland is het in de landen om ons heen niet mogelijk je afgenomen stroom met een creditcard af te rekenen. Denk er wel ruim voor je vakantie aan om een laadpas aan te vragen, de levering ervan kan even duren. Rijd je trouwens in een Tesla, dan geldt dit niet. Een Tesla maakt gebruik van eigen Superchargers, waarvoor je je aanmeldt via een reisplanner.
Hoe zit het nu met de laadpassen die wij in Nederland gebruiken, kunnen we daar in heel Europa mee terecht? Dit antwoord is niet een twee drie gemakkelijk te geven, want het verschilt nogal, dus we lopen een aantal landen even door.
Duitsland
Duitsland lijkt in veel opzichten precies op Nederland. Dit betekent dat je met de meeste bij ons gangbare laadpassen ook in Duitsland terecht kunt. De dekkingsgraad is hier ook prima, dus bij de oosterburen hoef je geen problemen te verwachten.
Frankrijk
Helaas geldt dat niet voor Frankrijk. Hier werken veel Nederlandse laadpassen niet en ook de dekkingsgraad is er een stuk minder. Heb je een pas van Plugsurfing, Newmotion of Vandebron, dan zal het laden meestal wel gaan lukken, maar beter is het om een specifieke ‘Frankrijkpas’ aan te vragen. Voor ongeveer € 20,- sta je dan nergens voor onaangename verrassingen. Een van de merken met een ‘Frankrijkpas’ is KiWhi.
België
Mocht je denken dat onze zuiderburen qua elektrische voertuigen en dus ook qua laadmogelijkheden gelijk lopen met ons kikkerlandje, dan heb je het mis. België heeft maar weinig openbare oplaadpunten ter beschikking en de dekkingsgraad laat ernstig te wensen over. Heb je er toch eentje gevonden, dan kun je hier wel terecht met een Nederlandse laadpas. Gebruik Newmotion of Plugsurfing en je hebt de minste problemen.
Spanje
In vergelijk met Spanje is België toch zo slecht nog niet. De infrastructuur wat betreft laadpalen staat in Spanje echt nog in de kinderschoenen. Wil je met je elektrische auto hiernaartoe op vakantie, dan wordt het van tevoren goed plannen om niet ergens stil te komen staan. Bij de palen die er zijn, is het mogelijk met een Nederlandse pas te laden, maar verstandiger is het om een aparte pas van bijvoorbeeld Electromaps aan te vragen. Deze pas kost om en nabij de € 12,-.
Italië
Ook in Italië liggen de laadpunten niet voor het oprapen, maar de dekking is wel een stuk beter dan in Spanje. Bij gebruik van een laadpas van Plugsurfing, Newmotion of Maingau zal het opladen weinig moeite kosten. Wil je nu helemaal zonder zorgen door Italië cruisen, schaf dan ook voor Italië de Electromaps kaart aan.
Plan je oplaadroute!
Vanwege het feit dat je rekening moet houden met de actieradius van je auto, die anders kan zijn in extreme hitte, zeker wanneer je de airco gebruikt, en dat het niet onmogelijk is dat je, meermaals, in de file terecht komt, is het verstandig een reis naar het buitenland tot in de puntjes te plannen. Dit doe je onder meer met het inplannen van voldoende laadstops. Download de app van A better routeplanner, zodat je precies kunt zien of een laadpaal ook beschikbaar is en wat het laadvermogen is. Plan altijd meer stops dan nodig en laadt tussendoor op waar mogelijk. Vakantie met een EV ergens in Europa is meestal wel goed te doen, maar ga nooit op de bonnefooi de weg op, dat zou je wel eens duur kunnen komen te staan.
Recente reacties